Po internetu se nedávno začal šířit vtip, popisující interakci uživatele iPhone a majitele telefonu Samsung. „Udělali nový iPhone.“ „Co je na něm nového?“ „Umí rozpoznávat obličeje.“ „To jsme měli před čtyřmi lety“ „Má bezdrátovou nabíječku.“ „To uměl můj dva roky zpátky.“ „Je voděodolný“ „To je můj už tři roky.“ „Ale iPhone se nic nevyrovná!“ „Máte display od Samsungu“ „Tak za co vlastně platím?“ „Galaxy s6“. Po dlouhá léta byl Apple na špici, a se svým asijským konkurentem se soudil většinou kvůli kopírování ze strany Samsungu. Časy se ale mění. Duchovní otec Apple, vizionář Steve Jobs, podlehl před několik lety rakovině, a Tim Cook je sice nejspíše schopný podnikatel a manažer, ale chybí mu Jobsova invence. Z pozice světové jedničky se tak telefony s nakousnutým jablkem přesouvají spíše do kategorie drahé hračky rozmazlených puberťáků.
Apple se může pořád opřít od velmi silnou fanouškovskou základnu. Nejspíše žádná jiná značka telefonů nemá tak oddané uživatele, a jakmile u ní jednou zakotví, už obvykle nechtějí nic jiného. Je to také stále symbol luxusu, úspěchu a sociálního statusu. Asi každý „jablíčkář“ ví, že když vytáhne na party nejnovější model, bude mít okolo sebe okamžitě houf zvědavců. Se Samsungem nebo Huaweií, byť se technickými parametry už iPhonu blíží a mnohdy jej i překonávají, tohohle nikdy nedosáhnete.
Otázkou je, jak dlouho může značka fungovat pouze díky loajalitě. Hrozí totiž, že se z Apple stane druhá Nokia, která nedokázala udržet krok s technickým pokrokem a ze špičky se propadla až do šedivého průměru a postupně upadla docela. A na rozdíl od Nokie, která se vrací s legendární 3310, značka, která si vždy zakládala na pokroku a inovaci, může těžko hrát na nostalgii. Apple tak nejspíše nezbývá než skutečně radikálně proměnit svět telefonů tak, jako to před lety udělal první iPhone. Jak to ale provést, to je otázka.